Stappenplan voor samen slapen

Stappenplan voor samen slapen

Goed, je wilt samen gaan slapen op een veilige manier. Het is natuurlijk aan jou om te kijken welke richtlijnen je wel en niet volgt, met in acht nemen van de risico’s .

Algemeen:

  • Zorg dat het niet te warm is in de kamer, 16-18 graden is de aangeraden temperatuur voor het slapen van een baby of (jong) kind.
  • Zorg dat huisdieren niet op de kamer slapen of kunnen komen terwijl je kind(eren) er liggen te slapen.
  • Rugligging wordt aangeraden als preventie tegen wiegendood tot een kind zelf vlot heen en terug kan rollen van rug naar buik.
  • Roken, eerste en tweedehands wordt sterk afgeraden bij samen slapen. De roker is minder alert en het kind zal altijd op enige wijze in contact komen met de gifstoffen (want het zit in kleding en haar, maar ook door afgifte vanaf de huid naar de lucht). Roken verhoogd het risico op wiegendood aanzienlijk. Het is daarom beter om als de roker niet in dezelfde ruimte als een baby of kind te slapen. Lees hier meer.

Co-sleeper:

  • Kies een (bestaande) co-sleeper, bouw een bestaande wieg of ledikant om of maak er zelf van een in de winkel gekochte co-sleeper mag je uitgaan dat deze veilig is, aangezien de wetten hieromheen streng zijn. Zie de vergelijker op deze site om co-sleepers met elkaar te vergelijken.
    Maak de co-sleeper vast aan het bed. Meestal werken spanbanden goed. Maar je kunt van alles gebruiken zoals, touw, tyraps, lijmklemmen, schroeven, ducktape e.d., als het maar niet rekt.
  • Zorg voor een stevig matras. Zorg dat deze op dezelfde hoogte aansluit op het matras van het grote bed. De makkelijkste manier is om het matras aan te schuiven en er een stuk schuimrubber tussen het co-sleeper matras en de achterkant van de co-sleeper te maken. Doe het hoeslaken van het co-sleeper matras ook om dat stuk schuimrubber. Voor de juiste hoogte kan het nodig zijn om gaten te boren om de bedbodem op de juiste hoogte te maken of de poten te verhogen bijvoorbeeld met bedblocks. Werk spleten weg indien die er zijn.
  • Gebruik je graag een deken? Zorg dan dat je het bedje kort opmaakt, zodat je kindje er niet onder kan zakken. Liever geen deken gebruiken? Een slaapzakje kan ook. Een dekbed wordt afgeraden tot een leeftijd van 2 jaar.
  • Zorg dat je kind niet tegen kussens of een dekbed aan kan rollen. Hou deze dus uit de buurt van je kind. Zorg ook dat er geen losse dingen in bed liggen en geen stootranden gebruikt worden. Gebruik voor een jong kind geen (spenen)doekjes, hydrofielen voor spugen, of knuffels.
  • Maak de co-sleeper afsluitbaar als je je kind er ook zonder jouw aanwezigheid in wil laten slapen. Laat je kind nooit alleen slapen in een open cosleeper. Er zijn ook afsluitbare co-sleepers te koop.

Bedsharen:

  • Wees je er goed van bewust dat bedsharing afgeraden wordt indien je:
    Geen borstvoeding geeft (bedsharen wordt dus inderdaad afgeraden voor vaders, oma’s enz.);
    Rookt;
    – Alcohol of verdovende middelen hebt genuttigd;
    – Medicatie hebt gebruikt waardoor je minder alert bent;
    – Zwaar overgewicht hebt
    – Ziek bent en daardoor minder alert of mobiel bent (koorts kan je bijvoorbeeld minder alert maken);
    – Zwaar oververmoeid bent.
  • Doe je haar vast, als je lang haar hebt, zodat je bay/kind er niet in verstrikt kan raken.
  • Zorg dat je bed veilig is: dat betekent een stevig matras waar jij en je kind niet in wegzakken, geen spleten of gaten tussen matrassen onderling en/of zijkant bed en/of hoofdbord, Geen dekbed bij kinderen tot 24 maand (gebruik een bijvoorbeeld een deken) en geen kussens behalve een stevig hoofdkussen voor een borstvoedende moeder. Bedshare niet als je een waterbed hebt, op een sofa/bank of op een luchtbed. Zorg dat dekens goed vastzitten aan het voeteneind, zodat je deze niet over je kindje kan trekken. Gebruik geen losse dekens. Leg je kind niet in een winterslaapzak onder een deken.
  • Zorg ook dat er geen losse dingen in bed liggen (kussens, knuffels, hydrofiels, kledingen) en geen stootranden of gestofferde hoofdborden gebruikt worden. Leg je kind nooit op een aankleed/verschoonkussen, borstvoedingkussen of in een babynest in je bed. Gebruik geen schapenvachten Op het ‘gewone’ matras is de veiligste plek.
  • Gebruik een uitvalbescherming als je kind uit bed zou kunnen rollen. Zet daarvoor een co-sleeper naast je bed (al ligt je kind er niet in) of gebruik een bedhek. Als je kind gaat kruipen en klauteren, werkt een bedhek niet meer. Dan valt een kind namelijk van een grotere hoogte als hij/zij er overheen klimt. Dan is het een betere oplossing om het bed te verlagen (bijvoorbeeld matrassen op een lattenbodem op de grond) of te zorgen dat de val gebroken wordt, door bijvoorbeeld een matras naast het bed te leggen.
  • Slaap met je baby of jonge kind in de ‘breastsleeping’ houding (ook wel veilige houding of maternale houding genoemd). Je ligt als moeder op je zij, met je knieën opgetrokken zodat je kind niet onderuit kan zakken. Je kind ligt in dat holletje met het gezicht op borsthoogte, gezichten naar elkaar toe. Met je onderste arm scherm je je kussen af. De bovenste arm rust vaak op je kindje.
  • Slapen er meer kinderen bij je in bed? Zorg dan dat je daar als moeder tussen ligt als de jongste jonger is dan 24 maanden.
  • Laat je kind nooit alleen in het grote bed slapen, ze liggen er veel vlugger naast dan je zou verwachten (zelfs baby’s van nog geen uur oud kunnen zichzelf verplaatsen).

Meer weten?
Lees de richtlijnen